Kannanotto seksuaalikasvatuksen lisäämisestä opettajankoulutukseen

on

Seksuaalikasvatus osaksi opettajankoulutusta!

Poikkeus ry:n, Opossumi ry:n, Kotex ry:n, Joraus ry:n ja SOOL ry:n kannanotto 14.11.2018

Seksuaalikasvatus kuuluisi olla pakollisena osana opettajaksi opiskelevien opintoja Itä-Suomen yliopistossa.

Seksuaalikasvatus ohjaa lasta oman ja toisten kehojen arvostamiseen, kehon ja mielen tuntemusten ymmärtämiseen sekä tunteiden tunnistamiseen ja ilmaisemiseen. Seksuaalikasvatus peruskoulussa on kehotunne-  ja turvataito-opetusta arjen tilanteita varten. Nämä taidot ohjaavat lasta turvallisesti ja toisia kunnioittavasti vuorovaikutustilanteissa.

Seksuaalikasvatuksen tavoitteena on rohkaista ja opettaa lapsia puhumaan seksuaalisuudesta turvallisessa ilmapiirissä tutun aikuisen kanssa. Väestöliiton asiantuntija tiivistää:

“Seksuaalisuus on herkkä asia, joka on olemassa ihmisessä lapsesta saakka. Sen kehittymistä täytyy tukea ja suojata lasta häpeän ja loukatuksi tulemisen tunteilta.”

Seksuaalikasvatuksen sisältöjen tulisi tulla opiskelijoille vähintään yhtä tärkeinä sisältötietoina, kuin mitkä tahansa muut opintojemme sisällöt. Me opettajina tulemme olemaan tärkeässä osassa lasten asenteiden ja taitojen kasvattajina, joten tarvitsemme myös lisää konkreettisia työkaluja tähän opinnoistamme. Koemme, että tunne- ja turvataitojen opettaminen tukee lasten terveen minäkuvan ja itsetunnon kehitystä.

Haluamme että jokaisella opettajalla olisi taitoja kohdata esimerkiksi aikuisviihdettä välitunnilla katsonut lapsi tai toisen kehon rajoja rikkova oppilas. Nämä esimerkit voivat tulla vastaan koulun arkielämässä ja opettajia tulisi kouluttaa näiden tilanteiden tunnistamiseen ja niihin puuttumiseen. Tällä hetkellä koulutuksemme tarjoaa aiheeseen perehtymistä vain pienelle opiskelijaryhmälle, kiinnostuksen mukaan. Seksuaalikasvatusta voidaan sivuta joillakin opintojaksoilla, mutta mielestämme se ansaitsisi oman selkeämmän paikkansa opettajankoulutusten opetussuunnitelmissa. Nähdäksemme seksuaalikasvatuksen taitoja tulisi olla jokaisella lasten ja nuorten kanssa toimivalla opettajalla, jotta he voisivat vastata oppilaiden tarpeisiin ja käsitellä aiheita ikätason mukaisesti.  Jotta voimme luoda turvallisia toimintatapoja koulun arjessa käytännössä toteutettavaksi, on meidän sisällytettävä näitä aiheita opettajankoulutukseen vahvemmin.

Kuten erityisopettaja ja seksuaalineuvoja Saara Sahlstén toteaa: “Lapsuusiässä opitut tiedot, taidot ja asenteet vaikuttavat merkittävästi myös aikuisiän kehitykseen”. Seksuaalikasvatuksella voidaan vaikuttaa nykyisten lasten, tulevien aikuisten käsityksiin ja asenteisiin ja näin vähentää seksuaalista häirintää yhteiskunnan kaikilla tasoilla. Kokemistaan koulutuksen puutteista johtuen Poikkeus ry järjesti ISYY:n tuella 14.11.2018 luennon “Seksuaalikasvatus peruskoulussa”. Luennon piti Saara Sahlstén ja luennolle osallistui yli seitsemänkymmentä opiskelijaa. Mielestämme osallistujamäärä kertoo siitä, kuinka tärkeäksi aiheeksi opettajaksi opiskelevat kokevat tämän oman ammatillisen kehityksensä kannalta. Mistä opettajat saavat kollektiivisesti koulutusta ja tietotaitoa näihin asioihin puuttumisesta, elleivät opettajankoulutuksesta?

 

Lisätietoja antavat:

Venla Lampinen

Poikkeus ry:n puheenjohtaja

venlala@uef.fi

 

Hanne Juntunen

Poikkeus ry:n sihteeri

hanneju@uef.fi

 

Lähteet:

Sahlstén, Saara: https://kasvukaruselli.com/ luettu 7.11.2018

Väestöliitto: www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/pienten_lasten_vanhemmat/lapsijaseksuaalisuus/seksuaalikasvatuksen-paakohdat/mita-se-on/  luettu 7.11.2018

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s